Saturday, May 28, 2011

Insentif guru tidak menyeluruh
Ibnu Thaqif
Sempena Hari Guru ke-40, Perdana Menteri telah mengumumkan insentif untuk para guru namu tidak menyeluruh untuk semua kategori.

Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia telah meminta satu kajian semula dibuat oleh Kementerian Pelajaran kerana telah meminggirkan warga pendidik sekolah rendah.

NUTP berhasrat untuk berjumpa PM bagi membincangkan berkenaan insentif dan tuntutan lain yang tidak diluluskan dan dilaksanakan.

Selain kurang insentif untuk warga sekolah rendah, warga pendidik yang memegang sijil Ijazah Tinggi juga tidak diberikan insentif. PM sepatutnya menimbang untuk memberikan satu atau dua kenaikan gaji bagi pemegang ijazah tinggi. Kenaikan ini perlu untuk menggalakkan guru menyambung pelajaran dan menambahkan ilmu. Bukan semua guru sanggup buat MA ataupun PhD kerana melibatkan masa dan kewangan yang besar.

Insentif untuk mereka adalah sangat sesuai kerana sekolah adalah institusi yang paling hampir dengan universiti yang mempunyai skim khas (DS) yang menggunapakai ijazah lanjutan.

Satu atau dua kenaikan kepada guru yang telah berkorban untuk belajar adalah sangat wajar tambahan lagi golongan ini hanya mewakili sebahagian kecil pendidik.

No comments:

Post a Comment